Máme doma školáka

Kvalitní židle, pracovní stůl, prostor na ukládání učiva, správné osvětlení a nejlépe také místo na odložení školní tašky – to jsou nejdůležitější věci, na které bychom neměli při úpravě pokoje pro školáka zapomenout.

_DSC6868-0

Základem je rozhodně kvalitní pracovní židle. Je jedním z nejdůležitějších prvků pro správnou polohu při učení a psaní úkolů. Ideálně by při sezení u stolu měly být paty volně na podlaze, lýtka by měla se stehny svírat pravý úhel a být kolmo k podlaze. Ruce mají volně ležet na desce stolu a paže s předloktím by měly rovněž svírat pravý úhel. Nejideálněji by měla mít dětská pracovní židle nastavitelnou výšku sedáku i sklon opěrky, případně nastavitelnou hloubku sedáku a synchronní mechaniku sedáku a zádové opěrky. Vhodné je vybírat židli rovněž podle možnosti volby potahového materiálu – každý výrobce by měl být schopen uvést počet cyklů zatížení židle s garancí neporušení látky. U otočné pracovní židle si ve většině případů můžeme vybrat mezi kolečky nebo kluzáky. Kolečka by měla být zvolena podle typu podlahy (měkká kolečka jsou vhodná na tvrdé podlahy a naopak), kluzáky jsou vhodné na všechny typy podlah, vždy zajistí, aby se židle po podlaze nežádoucím způsobem neposouvala. Mnohdy je lépe, když u dětské židle nejsou područky, a to proto, že většina židlí je nemá nastavitelné a svádí k „zajištění pohodlí“ zhroucením těla  do strany. Najdou se ovšem i takové židle, které zajistí také nastavitelnost výšky područek, případně i synchronizaci s výškou zádové opěrky.

priklady-sezeni

Pracovní stůl by měl splňovat zejména učební prostorové nároky školáka. Zatímco student střední školy bude nejspíš potřebovat  stůl větších rozměrů, máte-li doma ještě žáka prvního stupně základní školy, bude mu docela pohodlně stačit stůl délky 100-120 cm. Požadavky na hloubku stolu mohou být individuální, doporučovali bychom však nejméně 50-60 cm. Díky současným rozmanitým tvarům může být však hloubka stolu proměnlivá, stůl je tedy  pak možno využít k různým činnostem a ideálněji umístit v prostoru s ohledem na světelné podmínky dětského pokoje.

Stůl by měl být vždy (!) co nejblíže oknu, orientován pokud možno tak, aby pravákům šlo světlo zleva a levákům zprava. V současnosti je velmi často nabízeno umístění pracovních stolů pod zvýšenou postelí, mnohdy je dokonce pevnou součástí celé nábytkové sestavy. Toto řešení je pro děti sice velmi atraktivní, ale z hlediska osvětlení maximálně nevhodné.  

Stůl by měl být výškově nastavitelný, ale pokud není, měli bychom správné sezení zajistit alespoň nastavitelnou židlí a podložkou pod nohy.

Některé stoly mají integrované skříňky nebo zásuvky na učení a háčky na školní tašku, pokud ale chybí, vše se dá vyřešit i jiným způsobem (viz níže).

Nemalou důležitost při volbě stolu hraje materiál pracovní desky. Ta je extrémně namáhaná, musí být tedy dostatečně otěruvzdorná a snadno čistitelná. Doporučovali bychom především klasické lamino a materiály Oberflex (laminovaná dýha) a Multiplex (vícevrstvá překližka) – jsou to materiály vysoce odolné proti poškrábání, velmi snadno se čistí a důležitou vlastností je také barevná stálost. Rozhodně nedoporučujeme tenkovrstvě lakované desky, které se ve velmi krátké době tzv. odřou, můžete je dokonce poškodit i důkladnějším drhnutím při čištění stolu. Tíhne-li někdo k přírodním materiálům jako je klasická dýha nebo masív, musí počítat se složitější údržbou, případně občasnou renovací nábytku broušením a lakováním. Takový nábytek rovněž nedisponuje barevnou stálostí, může se tedy stát, že budete mít po čase na stole světlé skvrny, pokud stojí nějaký předmět stále na stejném místě (fotografie a plakáty pod plastovou podložkou, přehrávač, polička apod.) nebo pokud má Vaše dítko povoleno na stůl lepit samolepky.

Výšky-stolů-a-židlí

Úložné prostory na učení - by měly být umístěny nejlépe poblíž pracovního stolu. K tomuto účelu dobře poslouží například kontejner, jehož polohu můžeme, pokud je mobilní (tedy na kolečkách), měnit podle aktuální potřeby i podle umístění stolu v prostoru. Kontejner by měl pojmout veškeré sešity a školní potřeby, pro přehledné uložení učebnic bychom však měly zvolit poličku ve skříni, samostatnou poličku na zdi nebo přímo oddíl v knihovně, která by v dětském pokojíčku rovněž neměla chybět. Police i samostatné skříňky, ať už otevřené či uzavřené, mohou dobře posloužit místo kontejneru i pro uložení školních potřeb, nesmíme však zapomenout na použití  krabiček a zásobníků na tužky a jiné drobné předměty, a to tak, aby pro školáka bylo snadné cokoli ihned najít, ale také ihned jednoduše uklidit.

Osvětlení pracovního prostoru není o nic méně důležité než správná pracovní židle. Pokud děti nenechávají domácí úkoly na večer a pracovní stůl je přímo u okna, postačí obvykle jedna přenosná lampička, která může sloužit zejména pro čtení v posteli a v případě potřeby ji pak lze snadno přenést na pracovní stůl – platí zejména u dětí na 1. stupni základní školy. U starších dětí je již nutné mít lampičku na stole natrvalo, přičemž u postele by měla být druhá. Volíme samozřejmě žárovku s dostatečným výkonem. Pro čtení v posteli rozhodně nepostačí tzv. noční, tlumené osvětlení.

Lampa-stolni-4 Lampa-stolni-3 Lampa-stolni-2

Kam se školní taškou? Záleží na zvoleném typu nábytku. Některé stoly počítají s odložením školní tašky zavěšením na integrovaný háček, jiné mohou disponovat policí nebo skříňkou, určenou přímo k tomuto účelu. Tašku můžeme rovněž jednoduše odložit na podlahu, měla by však mít vždy své stálé místo – u zdi, pod policí, pod stolem – tak, aby nikomu nestála v cestě a nepřekážela.

CITY-stul-a-zidle-2-laguna-limetka-120

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.